فواید انگور
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

فواید انگور

فواید انگور
این یافته‌ها حاكیست ترکیب طبیعی موسوم به «رزوراترول» موجود در انگور قرمز نقش زیادی ...

انگور برای مقابله با آلزایمر مفید است

این متخصصان خاطرنشان كردند: ترکیب موجود در انگور قرمز همچنین با علائم بیماری آلزایمر مبارزه کرده و از شدت آن به میزان محسوسی می‌کاهد. این یافته‌ها حاكیست ترکیب طبیعی موسوم به «رزوراترول» موجود در انگور قرمز نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارد. این ترکیب همچنین در گوجه و بادام زمینی یافت می‌شود.

 این متخصصان همچنین یادآور شدند که ترکیب «رزوراترول» برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت موثر است و احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد.این ترکیب همچنین بدن را از احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی محافظت كرده و علاوه بر پیشگیری از بیماری قلبی برای مبارزه با سرطان‌ها نیز موثر است. رزوراترول از سرطانی شدن سلول‌های بدن پیشگیری می‏‌کند و جلوی انتقال و پخش سلول‌هایی را که سرطانی شده‌‏اند را می‏‌گیرد.



چگونه جاده گوارش را پاكسازی كنیم؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

چگونه جاده گوارش را پاكسازی كنیم؟

چگونه جاده
گوارش را پاكسازی كنیم؟
از لحظه‌ای كه نوشیدنی یا خوراكی را وارد دهانتان می‌كنید، آن ماده غذایی مسافت بسیار زیادی را در سیستم گوارش طی می‌كند.

 

صرف‌نظر از مواد مفیدی كه پس از تجزیه توسط روند هضم غذا به رگ‌ها یا بخش‌های دیگر بدن می‌رسد، پیچ و خم تونل مانند روده نقشی اساسی در دفع قسمت‌های زائد موادی دارد كه وارد بدنمان می‌كنیم بنابراین، تا حدود زیادی می‌توان تصور كرد كه ضایعات غذایی مسیر طولانی روده را در هنگام دفع براحتی با انواع سموم و ضایعات به خود آلوده می‌كند.

برای آن كه این ضایعات و سموم به كبد و خون بازنگردد یا سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی نشود، می‌توان برخی خوردنی‌ها را در سبد غذایی خانواده جای داد تا افزون بر كاركرد بهتر دستگاه گوارش، از مصائب احتمالی آتی این سموم هم در امان ماند.

یكی از جادوگرانی كه با تقویت باكتری‌های مفید همچون مهندس روغن‌كاری جداره روده، سبب دفع راحت و سریع ضایعات می‌شود، جوانه گندم است.

روزی یك یا دو قاشق غذاخوری سبزینه تازه‌جوانه‌زده گندم را خوب بجوید تا پس از دو یا سه روز اثرات آن را حس كنید.

جوانه گندم با تقویت باكتری‌های مفید، بخصوص برای آنها كه نمی‌خواهند اجابت مزاجشان نه آنقدر روان شود كه به دردسر افتند، نه آنقدر سخت كه از سختی آن شكوه كنند، كولاك می‌كند.

فقط یادتان باشد آن را تنها، نه در سالاد یا همراه با غذا، میل كنید و خوب هم بجوید تا معده ماده‌ای حاضر و آماده و بدون مشكل را روانه سیستم گوارش كند. مشابه این خاصیت را جوانه‌های جو و یونجه نیز تا حدودی دارد.

سبزیجاتی مثل تره‌فرنگی، برگ كلم و بروكلی نیز علاوه بر یاری رساندن به بخش‌ها و سیستم‌های دیگر بدن، نه‌تنها در پاكسازی دستگاه گوارش نقشی مفید دارد، بلكه سرشار از فیبر بوده، با كمك به ساز و كار معده، هضم غذا را روان و راحت می‌كند؛ برای نمونه، برگ كلم خاصیت میكروب‌كش دارد و خون را نیز تصفیه می‌كند.

گاهی می‌توان آب سبزیجات را هم به این منظور نوشید.سبزیجات خام یا بخارپز، اعم از پیاز و پیازچه، سیر و هویج نیز در فرآیند تمیز كردن دستگاه گوارش ایفاگر نقشی سرشار از فایده است.

گیاهان بنشنی چون نخود سبز، ماش و عدس ناراحتی‌های گوارشی را خنثی می‌كند. چای سبز و دانه‌هایی از قبیل كتان خوراكی هم چنین خاصیتی دارد.

از انجیر هر چه بگوییم كم است؛ قدما برای درمان بواسیر از آن بهره می‌بردند، خاصیت قلیایی‌كننده آن در برابر اسیدها آثار چربی مضر حیوانی را پاك می‌كند، اثرات سم‌زدایی آن مثال‌زدنی است، قند موجود در آن انرژی را افزون می‌كند، دانه‌هایش با جذب آب موجود در روده از متورم شدن آن جلوگیری می‌كند و همچنان می‌توان خواص دیگری از آن را ذكر كرد.

همانند انجیر، زیتون هم در نظافت و تمیز كردن دستگاه گوارش بویژه دیواره عروق خونی اثرات قابل ذكری دارد، در روده‌ها از رسوب آهن و در عروق از رسوب چربی‌های خطرناك جلوگیری می‌كند.

در میان مركبات، لیموترش و سیب علاوه بر خواص فراوانشان، از میوه‌های مفید و كارآمد در این زمینه است. آب لیموترش را در لیوانی از آب ولرم بریزید و ناشتا میل كنید تا دستگاه گوارشتان را ضدعفونی كند.

این میوه همچون سربازی ضدویروس و آنتی‌باكتریال، نه‌تنها ایمنی بدنتان را افزایش می‌دهد، بلكه خونتان را هم از مواد سمی پاكسازی می‌كند. اگر تمایلی به خوردن لیمو ندارید، جای آن خاكشیر را در آبی گرم بریزید و بخورید.

شربت خاكشیر كه در فصل گرما رفع عطش می‌كند، در این شیوه مصرف، لعابی سحرآمیز تولید می‌كند كه برای جداره روده همچون روغنی نرم است و آنچه را دفع‌كردنی‌ است، براحتی از این گذرگاه عبور می‌دهد. همین كار را با نوشیدن آب گیاه آلوئه‌ورا می‌توانید انجام دهید.

این گیاه كه بیشتر به عنوان ماسكی برای زیبایی و شادابی پوست شناخته شده، سرشار از ویتامین‌ها و املاح است، علاوه بر نظافت دستگاه گوارش و كمك به حركت‌های روده در انتقال مواد زائد، رافع یبوست بوده، در عین حال سبب بهبود اسهال می‌شود، اختلالات ایمنی را با تحریك گلبول‌های سفید خون برای مبارزه علیه ویروس‌ها كاهش می‌دهد و در سم‌زدایی از بدن و رفع خستگی اثراتی مفید دارد.

یكی دیگر از میوه‌هایی كه می‌توان به همین منظور در سبد غذایی خانواده قرار داد انگور است. از انگور به عنوان تصفیه‌كننده خون و كبد، نظافتچی گوارش، رافع برخی اختلالات عفونی و از بین برنده بعضی انگل‌های موجود در روده یا معده یاد می‌كنند.

اگر معده قوی و كارآمدی دارید، بكوشید هسته آن را هم بجوید، زیرا هسته انگور دربردارنده كلسیم و ویتامین‌های A و E بوده، خوردنش اثراتی مفید بر عملكرد دستگاه گوارش و كاهش ترشحات ناخواسته ادرار دارد.

برعكس، اگر معده ضعیفی دارید، هنگام تناول باید حتی پوست آن را بگیرید كه دیر هضم بودنش مشكل‌ساز نشود. روغن دانه انگور نیز خاصیت‌هایی در ضدیت با یبوست دارد.

نمی‌توان درباره میوه‌های از بین برنده انگل‌ها و عفونت‌های دستگاه گوارش سخن گفت، اما به خواص انار اشاره نكرد. انار همچنین در بهبود امراض كبد كه محل تصفیه سموم بدن است اثرات بسیار دارد.

بكوشید دست‌كم بخشی از میوه‌ها و خوردنی‌های ذكر شده را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدنتان در برابر باكتری‌ها، انگل‌ها و عفونت‌های روده و گوارش مقاوم شده، احساس بهتر، شادابی بیشتر و سلامت افزون‌تری داشته باشید.

چرابا رژیم غذایی هم لاغر نمیشویم؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

چرابا رژیم غذایی هم لاغر نمیشویم؟

چرابا رژیم
غذایی هم لاغر نمیشویم؟
فرد برای مدتی احساس راحتی می کند اما مدتی نمی گذرد که با افزایش وزن روبه رو می شود بالا رفتن ناگهانی وزن باعث می شود...


امروزه به دلایل مختلف استفاده از غذاهای آماده می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد.اگرچه با حذف شدن یکی از مهم ترین و طاقت فرساترین وظایف که آشپزی است، فرد برای مدتی احساس راحتی می کند اما مدتی نمی گذرد که با افزایش وزن روبه رو می شود بالا رفتن ناگهانی وزن باعث می شود فرد شبانه تصمیم  گیرد شیوه زندگی خود را تغییر دهد و به سالم خوردن رو بیاورد. اما پس از گذشت مدتی متوجه می شود که وزن او پایین نمی آید.چرا؟ برای پی بردن به جواب این سوال مروری می کنیم به این مطلب که در سایت «Prevention» آمده است.

استفاده از چاشنی:به جای وعده غذایی و میان وعده به خوردن سالاد و میوه رو آورده اید اما هنوز هم تغییری در وزنتان نمی بینید. به راستی علت این امر چیست؟اغلب ما فراموش می کنیم که چاشنی و سس که به غذاهای رژیمی اضافه می کنیم همانند هله هوله هایی که از برنامه غذایی حذف کرده ایم مضر است و باعث چاقی می شود.سس های سالم تری مانند ماست چکیده کم چرب را جایگزین چاشنی ها و سس های چرب کنید.

مصرف غذاهای ناسالم؛در رژیم غذایی خود، از گنجاندن مواد پروتئینی غافل نشوید. گوشت های کم چرب مانند سینه مرغ، ماهی تن یا سالمون منبع سالم پروتئین است و برای کاهش وزن لازم می باشد علاوه بر آن پروتئین سیری طولانی تری ایجاد می کند و به کاهش وزن کمک می کند.

گرسنگی:بزرگ ترین اشتباه، پرهیز از خوردن به منظور کاهش وزن است. گرسنگی باعث کمبود ویتامین، کم خونی و سکته قلبی می شود.گرسنگی باعث حفظ چربی بدن می شود و سوخت وساز بدن را کند می کند و علاوه بر این خطر پرخوری نیز افزایش می یابد. ناگفته پیداست که این امر مانع از کاهش وزن شما می شود.

صرف نظر کردن از وعده غذایی؛نخوردن وعده غذایی مانند خوردن یک وعده کامل برای سوخت وساز بدن مضر است. با خوردن صبحانه، ناهار و شام روند سوخت وساز بدن را فعال نگه دارید.

مصرف کالری بالا:تصمیم گرفته اید که میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را جایگزین هله هوله کنید. اما مشکل این جاست که به جای کاهش وزن با افزایش وزن روبه رو شده اید!مصرف سبزیجات زیاد باعث اضافه وزن نمی شود اما مصرف میوه و غلات زیاد ممکن است در این امر دخیل باشد.بنابراین مراقب مصرف کالری و مقدار ماده غذایی مصرفی خود باشید تا بتوانید وزن کم کنید.سالم بودن میوه و غلات به این معنی نیست که این مواد بدون کالری است و شما می توانید تمام روز از آن ها استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی های پرکالری؛یکی از بزرگ ترین اشتباهات هنگام رژیم گرفتن، توجه نکردن به نوع نوشیدنی هاست باید به میزان قند موجود در نوشیدنی ها مانند آب میوه ها توجه کرد. بهترین نوشیدنی هنگام رژیم گرفتن، آب است.

نداشتن برنامه ریزی برای صرف وعده های غذایی:افرادی که رژیم دارند، باید یک برنامه غذایی منظم اتخاذ کنند. این کار باعث می شود تا متوجه مقدار کالری نوع غذایی که مصرف می کنند باشند. منظم غذا خوردن باعث می شود تمایل به مصرف هله هوله از بین برود.

شکستن رژیم؛هرچند گاه لازم است رژیم را بشکنید و آن چه را هوس کرده اید بخورید.به عنوان مثال پس از گذشت یک هفته با خوردن بستنی خود را تشویق کنید تا کمتر دچار اضطراب مربوط به رژیم گرفتن شوید و بتوانید رژیم خود را ادامه دهید.

 

بی دقتی در خواندن برچسب های غذایی:اغلب افراد با خواندن برچسب های «کم چربی» یا «بدون چربی» مواد غذایی می پندارند که آن چه می خورند سالم است، این در حالی است که باید برچسب را با دقت بررسی کرد و از ارزش های واقعی آن مطلع شد.


قرصی که خطر حمله قلبی را افزایش می دهد!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

قرصی که خطر حمله قلبی را افزایش می دهد!

قرصی که خطر
حمله قلبی را افزایش می دهد!
آیا می دانید چه قرصی خطر حمله قلبی را افزایش می دهد؟

مصرف کلسیم خطر حملات قلبی را افزایش می دهد

 این تحقیقات حاکی است: بسیاری از سالخوردگان در آمریکا از مکمل های غذایی کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می کنند اما چه بسا نمی دانند که همزمان باعث افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی در خودشان می شوند.

خانم سابین روهرمن از دانشکده طب پیشگیری و اجتماعی دانشگاه زوریخ سوئد هشدار داد: برخی تصور   می کنند آنطور که تحقیقات گذشته پیشنهاد کرده است؛ قرص های کلسیم به جلوگیری حمله قلبی یا سکته کمک می کند.وی خاطرنشان کرد: این رژیم غذایی مملو از کلسیم است که این خطرات را کم می کند نه مصرف داروهای مکمل کلسیم.

 وی که تهیه کننده تحقیقات است، افزود: درحالیکه رژیم غذایی غنی از کلسیم می تواند به کاهش خطرات ابتلا به حملات قلبی کمک کند اما این تاثیر با قرص های کلسیم حاصل نمی شود.

روهرمن گفت: افرادی که تمایل به مصرف زیاد کلسیم دارند می توانند این کلسیم را از طریق غذاهای غنی از کلسیم نظیر فرآوردهای لبنی کم چرب یا آب معدنیهای دارای کلسیم بدست آوردند.این تحقیقات از حدود 24 هزار نفر در منطقه هیدلبرگ آلمان در مدت 11 سال صورت گرفت ومحققان از آنها درباره رژیم غذایی و مصرف قرص های ویتامین یا مواد معدنی سوال کردند.این تحقیقات نشان داد: بعد از 11 سال پیگیری، 354 مورد حمله قلبی و 260 مورد ابتلا به سکه و 267 مورد مرگ به علت مشکلات قلبی در بین همه شرکت کنندگان بروز کرد.

برپایه این گزارش، وقتی هرومن تمرکز خود را روی قرص های کلسیم گذاشت دریافت افزایش 86 درصدی حملات قلبی در بین افرادی که این مکمل های غذایی را به طور منظم مصرف می کنند نسبت به کسانی که هیچ یک از این مکمل ها را مصرف نمی کنند، وجود دارد.

اما دکتر روبرت ریکر مدیر مرکز Osteoporosis Research دانشگاه Creighton نظر متفاوتی دارد و می گوید: من در این نتایج شک و تردید زیادی دارم. درک این موضوع سخت است که چرا کلسیم غذاها می تواند به کاهش خطر ابتلا به سکته کمک کند اما قرص های کلیسم برخلاف آن عمل می کند و این خطر را افزایش می دهد.وی افزود: قرص های کلسیم توانسته است تا حد زیادی از پوکی استخوان در آمریکا جلوگیری کند و موارد شکستی ناشی از پوکی استخوان بسیار بیشتر از موارد ابتلا به حملات قلبی و سکته است.

اما یک پژوهشگر دیگر به نام دایان رید استاد پزشکی و غدد درون ریز دانشگاه اوکلاند نیوزیلند گفت که نتایج این تحقیقات با تحقیقات او مطابقت دارد و این دلیل قاطع را ارایه می دهد که قرص های کلسیم باعث افزایش 
خطر ابتلا به حملات قلبی می شود؛ درحالی که مصرف غذاهای مملو از کلسیم این ضرر را ندارد.

وی تصریح کرد: دوزهای بالای کلسیم چه بسا باعث بروز اشکالی در دیواره رگهای خونی می شود که همین امر نیز منجر به بروز حملات قلبی می شود.رید گفت: افراد باید برای تامین کلسیم مورد نیاز خود به طور طبیعی از غذاها استفاده کنند تا اینکه این کلسیم را از طریق مکمل های غذایی بدست آورند.وی درباره اهمیت کلسیم برای کاهش خطر شکستی استخوانها گفت: قرص های کلسیم چه بسا خطر شکستی را به میزان 10 درصد کاهش می دهد درحالی که خطر ابتلا به حملات قلبی را 25 درصد افزایش می دهند.


شنا كنید، ‌آفتاب نگیرید شنا كنید، ‌آفتاب نگیرید
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

شنا كنید، ‌آفتاب نگیرید

شنا كنید، ‌آفتاب نگیرید
با گرم‌شدن هوا و تعطیلی مدارس، بسیاری از كودكان و نوجوانان راهی استخرهای عمومی می‌شوند تا هم شنا‌كردن را یاد بگیرند و هم در روزهای گرم و طولانی تابستان كمی تفریح كنند.

شنا كنید، ‌آفتاب نگیرید

البته جاذبه ورزش‌های آبی و بویژه شنا فقط مخصوص این گروه سنی نیست و این روزها افراد زیادی با سن و سال‌های بالاتر، راهی استخرها و سایر مكان‌های شنا می‌شوند بنابراین با توجه به تعداد زیاد افرادی كه از استخرها استفاده می‌كنند، اگر نكات بهداشتی رعایت نشود، باید منتظر بروز مشكلات و عوارضی جدی باشیم.

دكتر زهره نیكبخت متخصص پوست و مو، با تاكید بر اهمیت رعایت نكات ایمنی و بهداشتی هنگام شنا، می‌گوید: مهم‌ترین نكته‌ای كه در مورد شنای كودكان مطرح می‌شود و به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت، آموزش شنا توسط مربیان با تجربه است؛ به این معنی كه والدین هیچ‌وقت نباید از استخرهای شنا به عنوان مكانی برای آب بازی و تفریح كودك استفاده كنند و نباید به او اجازه دهند تا در استخر مشغول بازی شود. ‌

به گفته محققان، غرق‌شدن بچه‌ها در استخر، یكی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر كودكان خردسال است و همین مساله نشان می‌دهد آموزش مناسب شنا در این سنین چقدر اهمیت دارد.‌

به گفته دكتر نیكبخت، والدین هیچ وقت و در هیچ شرایطی نباید بچه‌های خردسال را در محوطه استخر و كنار آب رها كنند و همیشه حضور فردی بزرگسال و با تجربه همراه آنها ضروری است.

این پزشك متخصص درباره مراقبت‌های پوستی كودكان نیز توصیه می‌كند: زمانی كه بچه‌ها در فضای باز مشغول شنا‌كردن هستند، استفاده از كرم‌های ضدآفتاب مناسب كودكان را فراموش نكنید و تمام قسمت‌های بدن را كه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، با استفاده از كرم بپوشانید.

وی تاكید می‌كند: كرم ضدآفتاب باید هر دو ساعت یك‌بار تجدید شود تا پوست بچه‌ها در معرض آفتاب سوختگی و مشكلات ناشی از آن قرار نگیرد.‌

دكتر نیكبخت ضمن بیان این‌كه لازم نیست موهای كودكان دائم با استفاده از شامپو شسته شود، توضیح می‌دهد: اگر كودك هر روز به استخر می‌رود، هیچ نیازی نیست هر روز موهایش را با استفاده از شامپو بشوید و همین كه طبق روال معمول گذشته از شامپو استفاده كند، كافی است. علاوه بر این، خوب است پس از شنا و هنگامی كه از استخر بیرون می‌آیند نیز از نرم‌ كننده‌های ملایمی كه مخصوص كودكان است، استفاده كنید.

مراقب شوری آب باشید

همه افراد برای شنا به استخر نمی‌روند و شناگران زیادی با گرمای هوا راهی دریاها و دریاچه‌ها می‌شوند، ولی باید بدانید شنا‌كردن در چنین مكان‌هایی هم قوانین خاص خودش را دارد.

‌دكتر نیكبخت در این زمینه توصیه می‌كند: افرادی كه برای شنا و آب تنی به دریا و دریاچه‌ها یا مكان‌هایی می‌روند كه آب شور دارد، حتماً باید پس از شنا و خروج از آب با آب شیرین دوش بگیرند و بدن را بخوبی بشویند. همچنین باید قسمت انتهایی موها را هم به كمك یك نرم‌كننده ملایم، نرم نگه دارند.

شنا بیمارتان نكند!

شنا‌كردن یكی از جذاب‌ترین ورزش‌ها و تفریحاتی است كه نه تنها در تابستان، بلكه در همه ماه‌ها و فصل‌های سال، طرفداران زیادی دارد، ولی نكته مهمی كه شناگران همواره باید توجه كنند، رعایت نكات ایمنی و بهداشتی است تا هیچ‌گونه مشكلی پیش نیاید.

دكتر نیكبخت درباره بیمار‌ی‌ها و مشكلاتی كه ممكن است برای شناگران ایجاد ‌شود، توضیح می‌دهد: یكی از مهم‌ترین نكاتی كه باید در نظر داشته باشید، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است؛ پیری زودرس، ایجاد لك‌ روی پوست، تحریك رنگدانه‌های پوستی و... از جمله مشكلاتی است كه پس از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید باید منتظرش باشید.

به گفته این پزشك متخصص، در صورتی كه كودكان برای مدت طولانی زیر نور آفتاب قرار بگیرند نیز ممكن است با مشكلاتی نظیر ایجاد لك‌های پوستی و كك و مك روبه‌رو شوند؛ بنابراین هنگامی كه در استخرهای روباز هستید، مراقبت‌های پوستی در برابر نور خورشید را نادیده نگیرید.

وی به بیماری‌های قارچی پوست اشاره می‌كند و می‌گوید: علاوه بر مشكلاتی كه به نور خورشید مربوط می‌شود، باید مراقب بیماری‌های قارچی هم باشید؛ البته در صورتی كه استخر تحت نظارت مراكز بهداشتی بوده و تمام موارد مورد نیاز نیز رعایت شده باشد، احتمال بروز این بیماری‌ها به حداقل می‌رسد.

‌به گفته دكتر نیكبخت، شناگران ممكن است دچار خشكی پوست شوند، اگر به این مشكل رسیدگی نكنند، احتمال بروز اگزما نیز وجود دارد.

شنا‌كردن یا برنزه شدن؟

خیلی از افراد در فصل تابستان و هنگام گرمای هوا راهی استخرها می‌شوند، ولی نه برای شنا‌كردن؛ این گروه ترجیح می‌دهند چند ساعت زیر نور خورشید بمانند تا رنگ پوست‌شان تغییر كند و برنزه شوند؛ این در حالی است كه متخصصان بارها هشدار داده‌اند و گفته‌اند قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور آفتاب عوارض غیرقابل جبرانی دارد.

دكتر نیكبخت نیز با تاكید بر این‌كه آفتاب گرفتن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، می‌گوید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدتی طولانی، عامل مهمی است كه می‌تواند موجب بروز مشكلات و بیماری‌های پوستی ازجمله پیری زودرس شود بنابراین نه تنها آفتاب گرفتن توصیه نمی‌شود، بلكه بهتر است هنگامی كه در معرض آفتاب هستید علاوه بر استفاده از كرم‌های ضدآفتاب، پوست صورت‌تان را با پوشش مناسبی بپوشانید تا علائم پیری زودرس ایجاد نشود.

این پزشك متخصص به افرادی اشاره می‌كند كه با وجود آگاهی از مضرات آفتاب گرفتن، همچنان این شیوه را در پیش می‌گیرند و توضیح می‌دهد: اگر می‌خواهید با نشستن زیر نور خورشید رنگ پوست‌تان تغییر كند و برنزه شود، حواستان باشد به تدریج باید مدت زمانی را كه زیر نور قرار می‌گیرید، افزایش دهید.‌

 

به گفته وی، در صورتی كه از همان روزهای اول برای مدتی طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرید، حتماً دچار آفتاب‌سوختگی و عوارض ناشی از آن خواهید شد.


کرم ضد آفتاب رنگی مضر است یا خیر ؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

کرم ضد آفتاب رنگی مضر است یا خیر ؟

کرم ضد
آفتاب رنگی مضر است یا خیر ؟
حداقل پوشش ضد آفتاب ها برای جلوگیری از پیری پوست، ایجاد لك و چرك 25 یا 30 است ...

 


گلشنی' افزود: برخی از افراد ترجیح می دهند به دلیل وجود اسكار(جای زخم یا جوش) و لك در پوست صورت از كرم های رنگی استفاده كنند كه مصرف این نوع كرم ها هیچ گونه آسیبی به پوست آن ها وارد نمی كند.

وی اضافه كرد افراد باید از كرم های ضد آفتابی استفاده كنند كه پروانه تولید در داخل كشور را داشته باشد یا كرم های خارجی، پروانه واردات را اخذ كرده باشد.گلشنی عیار محافظتی(SPF) برای كرم های ضدآفتاب را بین 25 تا 30 دانست و افزود: حداقل پوشش ضد آفتاب ها برای جلوگیری از پیری پوست، ایجاد لك و چرك 25 یا 30 است و بالاتر از این عیار حفاظتی یعنی بین 30 تا 100 فرقی با عیار های 25 تا 30 ندارد.وی اضافه كرد: برخی از تبلیغات مبنی بر اینكه ضد آفتاب های دارای عیار حفاظتی بالاتر از 30 در محافظت از پوست موثر است، تبلیغات كارخانه ای است و از نظر علمی و پزشكی تفاوتی بین این عیارها برای جذب اشعه خورشید وجود ندارد.
 


با فلفل سیاه به جنگ چربی بروید!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

با فلفل سیاه به جنگ چربی بروید!

با فلفل
سیاه به جنگ چربی بروید!
فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده "پپرین" که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.

 


فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده "پپرین" که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.

 تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که فلفل سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار بر سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد.

اکنون محققان طی تحقیقات آزمایشگاهی و مدل‌های کامپیوتری دریافتند که «پپرین» در فعالیت ژنی که مسؤول کنترل تشکیل سلول‌های جدید چربی است، دخالت می‌کند.

«پپرین» همچنین ممکن است فعالیت‌های زنجیره‌ای متابولیکی که در حفظ کنترل چربی نقش دارد را هدف قرار دهد.

 

پژوهشگران معتقدند که این یافته باعث استفاده وسیع از عصاره پپرین یا فلفل سیاه در جنگ با چربی و سایر بیماری‌های مربوطه خواهد شد.


هرگز روی زخم تان بتادین نریزید
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

هرگز روی زخم تان بتادین نریزید

هرگز روی
زخم تان بتادین نریزید
«در تاریخچه ترمیم زخم‌ها می‌توان پاپیروس‌های مصر باستان را در نظر گرفت كه حدود 1650 سال قبل از میلاد مسیح تهیه شده بودند...

 

 

 در این پاپیروس‌ها به 48 نوع زخم كه پزشكان آن زمان آنها را شناخته و تقسیم‌بندی كرده‌اند، اشاره شده است.» این مقدمه‏ای بر وجود زخم و تلاش انسان‏ها برای درمان آنها از زبان دكتر مهرداد خوانساری، متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ لاپاروسكوپی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است که در همین رابطه با ایشان به گفت‏وگو نشسته‏ایم.


سلامت: آقای دکتر! زخم‌ها چند نوع هستند؟

زخم عبارت است از گسیختگی یك اپی‏تلیوم یا پوشش در هر قسمتی از بدن اعم از پوست، مخاط دستگاه گوارشی و... که براساس نوع زخم در هر قسمتی از بدن، درمان‌ها متفاوت خواهند بود. پس زخم‌ها می‏توانند در نقاط مختلفی از بدن چه در ارگان‏های داخلی مانند دستگاه گوارش یا در ارگان خارجی مانند پوست ایجاد شوند اما به طوركلی زخم‌ها را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌كنیم.

سلامت: کمی درباره این زخم‏ها توضیح می‏دهید؟

بله، برای تعریف زخم حاد و مزمن بهتر است در ابتدا به روند ترمیم یك زخم پس از ایجاد آن بپردازم. هر زخمی 4 مرحله را طی می‏کند. در اولین ثانیه‌های ایجاد زخم در بدن روند ترمیم زخم آغاز می‌شود. به این صورت كه سلول‌های التهابی به سمت مركز زخم حركت می‌كنند و به نوعی آن را مورد حمله قرار می‌دهند. این‌كار با 2 هدف انجام می‌شود؛ اول پاك‌كردن باكتری‌ها و آلودگی‌ها از محل كه معمولا از روز اول تا روز چهارم زمان می‌برد و دوم ترشح واسطه‌های التهابی كه در مرحله دوم زخم به كار می‌آید. در واقع روند ترمیم زخم فیزیولوژیك و در عین حال هورمونی است؛ یعنی هم فیزیولوژی طبیعی بدن و هم هورمون‌ها در ترمیم آن نقش دارند.

مرحله دوم معمولا از روز چهارم تا دهم یا دوازدهم بعد از ایجاد زخم طول می‌كشد. در این مدت سلول‌های التهابی‌ای كه وارد حفره زخم شده‌اند شروع به تكثیر می‌كنند تا داربستی تشكیل بدهند و زخم را از آن داربست آکنده کنند تا ترمیم زخم ادامه پیدا کند. مرحله سوم ترمیم زخم از روز دهم تا دوازدهم طول می‏کشد. در این مرحله حمله سلول‌ها و تكثیر آنها نظم و انضباط خاصی پیدا می‌كنند. به این صورت كه بدن زوائد را از زخم برداشت می‌كند و زخم همانند بافت‌های اطرافش شكل می‌گیرد كه اصطلاحا به این مرحله Modeling یا مرحله «تغییر زخم» می‌گویند.

سلامت: این عوامل مشابه تجربه همه از زخم است؟

بله، همه ما زخم را تجربه‌ كرده‌ایم و شما دیده‌اید كه هر زخمی در ابتدا التهابی دارد که در روز سوم و چهارم كمتر می‏شود و مقداری برجستگی پیدا می‌كند و سپس در عرض 6 تا 12 ماه زخم مدل خود را تغییر می‌دهد تا به بافت همسایه خود نزدیك شود. مرحله آخر برداشت اضافه‌ها از زخم و همان چیزی است كه ما اصطلاحا به آن «جوشگاه» یا «اسکار زخم» می‌گوییم. جوشگاه به مرور زمان از بین خواهد رفت و به یك بافت طبیعی تبدیل خواهد شد. البته جوشگاه زخم می‌تواند براساس ژنتیك ادامه پیدا كند و از بین نرود یا به طور كامل محو شود.

سلامت: اگر هنگام ترمیم زخم اتفاقی بیفتد كه این مراحل پشت‌سر هم انجام نشود، چه پیامدی خواهد داشت؟

در این صورت زخم حاد به یك زخم مزمن تبدیل می‌شود که درمان‌های خاص خود را می‌طلبد. به همین دلیل تلاش ما این است كه زخم حاد را در روند ترمیم طبیعی خودش نگه داریم و اجازه ندهیم كه زخم، مزمن شود. زیرا در این صورت مجبوریم از تكنیك‌های خاصی استفاده كنیم تا آن را درمان كنیم.

سلامت: آیا مزمن‌شدن زخم خطرناك‌ است؟

بله، ممكن است به خاطر وجود یك زخم مزمن عوارض خطرناكی ایجاد شود. زیرا مزمن‌شدن زخم مسایل ساده زخم‌ها را به مسایل پیچیده‌ای تبدیل می‌كند. البته هر زخمی‌ مزمن نمی‌شود بلكه عواملی وجود دارد كه می‌تواند زخم حاد را به زخم‌ مزمن تبدیل كند. بسیاری از این عوامل ذاتی هستند و مربوط به خود شخص است اما بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌هایی كه در سیستم ایمنی افراد نقص ایجاد می‌كنند، مانند بیماری‌های كبدی و كلیوی، بیماری‌ دیابت، افرادی كه فقر تغذیه‌ای دارند، افرادی كه شیمی‌درمانی می‌شوند، افرادی كه کورتیکواسترویید مصرف می‌كنند، موارد خاصی كه در منطقه‌ای كه زخم ایجاد شده است و خونرسانی كافی شریانی یا وریدی ندارند، مانند بیمارانی كه دچار واریس‌های مزمن و شدید اندام‌های تحتانی هستند كه زخم‌ آنها گاهی حتی به قطع عضو نیز منجر می‏شود، افرادی كه كم‌خونی و تصلب‌شرایین دارند، افرادی كه قطع نخاع هستند یا طولانی‌مدت در بستر می‏مانند و دچار زخم‌های حادی به نام «زخم‌بستر» می‌شوند كه اغلب موارد مزمن می‌شود و...

بنابراین کسانی كه مبتلا به این بیماری‌ها هستند باید بیشتر احتیاط و از زخمشان مراقبت كنند. رسیدگی به موقع و پیشگیری از مزمن‌شدن زخم‌ها بسیار موثر است هرچند كه در بعضی از افراد نمی‌توان از مزمن‌شدن زخم پیشگیری كرد اما می‌توان آن را كنترل نمود.

سلامت: چطور از مزمن‌شدن زخم‌ها جلوگیری كنیم؟

مهم‌ترین مساله پس از ایجاد زخم در تنه یا اندام‌ها حفظ خونسردی و كنترل اوضاع است پس از آن اولین اقدام، كنترل خونریزی است كه می‌توان با فشار دست یا با یك پارچه و گاز تمیز آن را كنترل كرد. مرحله دوم پانسمان ساده زخم است كه آن هم كار كنترل خونریزی و درد را انجام می‌دهد.

اگر ناحیه‌ای از بدن با اشیای برنده مانند شیشه بریده شده بود، امكان عمیق‌بودن زخم زیاد است بنابراین در این موارد بهتر است سریعا به پزشك مراجعه كنید. پزشك با معاینه دقیق، نوع زخم، لبه‌های آن و وجود جسم خارجی در زخم را بررسی می‌كند. زیرا یكی از عوامل مهم تبدیل زخم‌های حاد به زخم‌های مزمن وجود اجسام خارجی در زخم است. در این صورت پزشك با توجه به زخم درمان مناسبی را آغاز می‏کند تا ترمیم صورت بگیرد و از مزمن شدن آن جلوگیری ‌شود.

سلامت: نیازی به ضدعفونی‌كردن زخم نیست؟

متاسفانه اشتباهی كه افراد بعد از ایجاد زخم انجام می‌دهند، استفاده غلط از ضدعفونی‌‌كننده‌های موضعی است. ضدعفونی‌كننده‌ها كه در منازل اغلب بتادین است به هیچ عنوان نباید داخل حفره زخم ریخته شود بلكه باید آن را اطراف حفره زخم استفاده کرد زیرا بتادین حاوی ید است که به شدت برای سلول‏های زایا و ترمیم‏کننده کشنده است. پس چنانچه در حفره زخم ریخته شود، قطعا باعث تاخیر در ترمیم زخم می‌شود و متعاقب آن جوشگاه و اسكار بیشتری از زخم به جا می‌ماند. بهترین شستشو‌دهنده زخم، سرم شستشو یا نرمال‌سالین است. اگر سرم در دسترس نبود می‌توان زخم را با آب تمیز شست. سپس آن را پانسمان و به نزدیك‌ترین مركز پزشكی مراجعه كرد.

سلامت: برای از بین بردن جوشگاه یا اسكار زخم‌ها چه باید كرد؟

در روند ترمیم زخم اصطلاحی تحت عنوان ترمیم بیش از حد داریم که بدن شروع به ساختن بافت‌های اضافی در محل زخم می‌كند. معمولا جوشگاه‌ها به دو واژه جوشگاه «هیپرتروفیك» و جوشگاه «كلویید» تقسیم‌بندی می‌شوند. در جوشگاه‌ هیپرتروفیک منطقه زخم پرسلول‌ و روی زخم بزرگ و زبر می‌شود و ایجاد برجستگی می‏کند. ایجاد جوشگاه كلویید هم که عوام به آن «گوشت اضافه» می‌گویند معمولا ذاتی و ژنتیكی است و با برجستگی نرم و بد شکلی پوست در محل زخم همراه است و درمان‌های خاص خودش را دارد. بهترین راه برای محو شدن اسكار زخم‌ها مراقبت‌ خوب از زخم و اداره ترمیم درست آن است.

سلامت: در چه زخم‌هایی باید واكسن كزاز تزریق كرد؟

با توجه به واكسیناسیون كامل جوانان و نوجوانان در كشور اغلب زخم‌هایی كه در بدن ایجاد می‌شود نیازی به واكسن ندارند. در موارد بسیار خاصی كه زخم به شدت له شده و با خاك یا مدفوع آلوده شده است یا زخم لبه‌های ناهماهنگ دارد چنانچه بیش از 10 سال یا در موارد خاص‌تر 5 سال از واكسیناسیون فرد گذشته باشد، تزریق واكسن كزاز لازم است. در غیر این صورت نیازی به تزریق واكسن نیست.
 


بدون رژیم گرفتن، لاغر شوید
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

بدون رژیم گرفتن، لاغر شوید

بدون رژیم
گرفتن، لاغر شوید
متخصصان تغذیه و سلامت كانادا شیوه‌ای سالم و بدون درد و ناراحتی را برای كاهش وزن ارایه دادند.
متخصصان تغذیه و سلامت كانادا شیوه‌ای سالم و بدون درد و ناراحتی را برای كاهش وزن ارایه دادند.

راهكارهایی كه این محققان ارایه كردند به قرار زیر است:

لقمه‌های كوچك بردارید، اما مدت بیشتری غذا را بجوید.

هرگز روز را بدون صبحانه آغاز نكنید. هنگام غذا خوردن فقط غذا بخورید و همزمان كار دیگری انجام ندهید، چون تمركز مغزتان از غذا خوردن منحرف می‌شود و زیاد از حد می‌خورید.

غذا را زیاد نپزید چون ارزش غذایی و ریزمغذی‌هایش را از دست می‌دهد و اگر بدن تان به اندازه كافی ریزمغذی‌ها را دریافت نكند، احساس سیری نخواهید كرد در نتیجه حجم زیادی غذای كم ویتامین وارد بدنتان می‌كنید.

این محققان تاكید كردند: 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی اصلی میوه بخورید. خوردن میوه با معده خالی سیستم گوارشی شما را سم‌زدایی می‌كند كه در نتیجه به بدن شما انرژی زیادی برای كم كردن وزن می‌رسد.

حجم وعده غذایی را كم كنید، اما تعداد آنها را افزایش دهید. این اقدام در جلوگیری از پرخوری در وعده‌هایی غذایی اصلی موثر است.

از ساعت 8 شب به بعد چیزی نخورید. اگر این كار برایتان سخت است تا قبل از خواب چای گیاهی بنوشید یا بلافاصله بعد از شام ساعت 8، مسواك بزنید تا فكر خوردن از ذهنتان خارج شود.

 وسط غذا خوردن آب ننوشید چون وجود مایعات در معده بین غذا خوردن، روند جذب مواد غذایی را كند می‌كند و در نتیجه ریزمغذی‌ها خوب جذب بدن نمی‌شود.


آیا می خواهید فرزندتان نابغه باشد؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

آیا می خواهید فرزندتان نابغه باشد؟

آیا می
خواهید فرزندتان نابغه باشد؟
در واقع با اینکه هوش پدیده‌ای ژنتیک و استعدادی خدادادی است، توانایی‌های ذهنی افراد طی دوران زندگی و از دوران کودکی آنها کم‌کم شکل می‌گیرد.


براساس تحقیقات علمی‌انجام شده، با به کار‌بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی کودکان، می‌توان قدرت تفکر و هوش آنها را پرورش داد. شما هم می‌توانید از این ۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان استفاده کنید.

 بازی برای هوش
شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فکری، همگی برای مغز کودک همچون ورزش هستند. بازی‌هایی مانند سودوکو (جدول اعداد) علاوه بر اینکه می‌توانند سرگرمی ‌لذت‌بخشی برای کودک شما باشند، تقویت‌کننده توانایی تفکر استراتژیک، حل مشکلات و تصمیم‌گیری در وضعیت‌های پیچیده هستند.

انواع بازی‌های فکری را در خانه داشته باشید و علاوه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طرح کنید و برای حل این مشکلات و مسائل ساختگی، از کودکان‌تان کمک بخواهید. بگذارید با وضعیت‌های دشوار و موقعیت‌های پیچیده تصمیم‌گیری مواجه شده و راه‌های پیشنهادی خود را برای حل مسائل به شما بازگو کنند.

 در جست‌وجوی دانش باش
محققین معتقدند که والدینی که کودکان خود را به ارائه نظرات و ایده‌های جدید تشویق کرده و کنجکاوی آنها را مورد توجه و احترام قرار می‌دهند، درس بزرگی به آنها داده‌اند؛ اینکه «جست‌وجوی دانش اهمیت زیادی دارد». از کودکان‌تان در زمینه سرگرمی‌ها و علایقشان سؤالاتی بپرسید و از کنجکاوی آنها حمایت کنید، نکات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آنها یاد دهید و برای تشویق کنجکاوی‌هایشان، آنها را به گردش‌های آموزشی ببرید. گردش در موزه‌های تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارک‌های حیوانات از این جمله‌اند.

 ورزش، ورزش، ورزش!
مطالعات گروهی از دانشمندان آمریکایی نشان داده ارتباط مستقیمی‌ بین فعالیت‌های ورزشی کودکان دبستانی و موفقیت تحصیلی آنها وجود دارد. بنابر تحقیقات این گروه، شرکت کردن کودکان در فعالیت‌های ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در کارهای گروهی و توانایی‌های مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد.

همچنین در مطالعات آنها ثابت شده بیشتر زنانی که در موقعیت کاری در نقش‌های مدیریتی و ریاست موفق بوده‌اند، در دوران کودکی و نوجوانی در فعالیت‌های گروهی و تیمی‌ ورزشی شرکت داشته‌اند. پس به جای اینکه پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون لم بدهید، بهتر است با کودکتان توپ‌بازی کرده یا به پیاده‌روی بروید. بد نیست کودک خود را به شرکت در تیم‌های ورزشی مدرسه‌اش تشویق کنید.

 الفبای موسیقی، الفبای هوش!
شاید شنیدن سر و صدای ناهنجار کودکتان در حالی که مشغول تمرین نوازندگی و آموختن موسیقی است اصلا لذت‌بخش نباشد اما باید بدانید که این سرگرمی‌لذت‌بخش کودکان، یکی از مواردی است که نیمکره راست مغز آنها را پرورش می‌دهد.

بنابر تحقیقات دانشمندان دانشگاه تورنتو، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزش موسیقی برای کودکان منجر به افزایش ضریب هوشی و توانایی‌های علمی‌ آینده آنها خواهد شد.

 هر چه سال‌های آموزش موسیقی آنها بیشتر باشد، میزان این تاثیر و افزایش هوش در آنها بیشتر خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آموختن موسیقی در دوران کودکی باعث کسب نمره‌های بهتر در دوران دبیرستان و ضریب هوشی بالاتر در دوران بزرگسالی می‌شود؛ پس اجازه دهید موسیقی‌دان درونی کودکتان خودش را نشان دهد.
خیلی خوب است اگر او را برای دوره های عمومی یا خصوصی آموزش موسیقی ثبت‌نام کنید.

 شیر مادر، عصاره هوش
شیر مادر اولین غذای مغز کودک است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که شیر مادر از ۲ جهت برای کودک مفید است؛ یکی اینکه از خطر احتمالی ابتلای کودک به بیماری جلوگیری می‌کند و دیگر اینکه به تنهایی یک غذای کامل برای نوزاد است. دانشمندان دانمارکی به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه نوزاد از سینه مادر، کودک را هم سالم‌تر و هم باهوش‌تر می‌کند.

مطالعات ایشان نشان داده کودکانی که در دوران نوزادی ۹ ماه از سینه مادرشان تغذیه شده‌اند، به نسبت آنهایی که یک ماه یا کمتر شیر مادرشان را خورده‌اند، بسیار باهوش‌ترند. پس اهمیت شیر مادر باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد چرا که علاوه بر تضمین سلامتی نوزاد، برای آینده او و رشد مهارت‌های ذهنی‌اش هم مفید خواهد بود.

 کامپیوتر در خدمت هوش
شاید تعجب کنید چون بازی‌های کامپیوتری شهرت بدی پیدا کرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بله، درست است که بسیاری از آنها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفکری هستند اما ما در مورد انواعی از بازی‌های کامپیوتری صحبت می‌کنیم که مهارت‌های فکری و استراتژیک و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت کودک را پرورش داده و کارگروهی را به او آموزش می‌دهند.

امروزه در دنیا بعضی شرکت‌های معتبر ساخت بازی‌های کامپیوتری، در تلاش هستند تا بازی‌های آموزشی‌ای بسازند که پرورش‌دهنده حافظه و توانایی‌های ذهنی کودکان خردسال (حتی کودکان نوپا) باشند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کودکانی که انواع بازی‌های کامپیوتری آموزشی را بازی می‌کنند، نسبت به آنهایی که این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند از قدرت درک و تجسم تصویری بیشتری برخوردارند.

جالب است بدانید معلمان بریتانیایی، امروزه در کلاس‌های درسشان از انواع بازی‌های کامپیوتری آموزشی استفاده می‌کنند.

 صبحانه یادت نره!
نتایج معتبر تحقیقات دقیقی که در دهه ۷۰ میلادی انجام شده، نشان داده است که خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه، تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، معمولا زودتر خسته شده و کم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر هستند. این دسته از کودکان نسبت به آنهایی که روز خود را با خوردن صبحانه شروع می‌کنند، از سرعت عمل کمتری برخوردارند. با وجود کمبود وقت و برنامه‌های روزانه شلوغ امروزی شاید، کمتر کسی فرصت پیدا کند که هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان کند. اما کودک خود را حتی فقط با خوردن یک لیوان شیر هم شده، صبحانه‌خورده، روانه مهد کودک یا مدرسه کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشد.

خوب بخور تا باهوش بشی
قند، چربی‌های اشباع و دیگر خوراکی‌های بی‌فایده را از برنامه غذایی کودکان حذف کنید و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی که به رشد ذهنی آنها کمک می‌کند، جایگزین کنید. سال‌های اولیه دوران کودکی ـ به‌ویژه ۲ سال اول ـ بسیار اهمیت دارد و لازم است تمامی‌ مواد لازم را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

برای مثال رشد شبکه مغزی کودک نیاز شدیدی به میزان کافی آهن دارد چرا که در کودکان دچار کمبود آهن، جریان اعصاب کند می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که میزان مقاومت در برابر بیماری‌ها در کودکانی که تغذیه سالمی‌ ندارند بسیار کم است. بنابراین تغذیه نادرست باعث می‌شود کودکان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می‌خواهید کودکتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم توجه کنید.

 دوستی که هوش هدیه می‌دهد
کتاب یکی از روش‌های مفید قدیمی ‌است که امتحان‌اش را پس داده اما بعضی مواقع در مقابل روش‌های تکنولوژیک امروزی برای تقویت هوش، دست‌کم گرفته می‌شود؛ در حالی که کتاب قابل دسترس‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی کودکان در تمامی ‌سنین است. برای کودکان‌تان از سنین پایین‌تر کتاب خواندن را شروع کنید. آنها را برای عضویت در کتابخانه ثبت‌نام کنید و کتابخانه منزلتان را پُر از کتاب کنید



مهمترین علل پیدایش لک های قهوه ای رنگ پوست
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

مهمترین علل پیدایش لک های قهوه ای رنگ پوست

مهمترین علل
پیدایش لک های قهوه ای رنگ پوست
ظاهر شدن لک های قهوه ای رنگ پوست علل مختلفی دارد که ملاسما یکی از شایع ترین علت های آن می باشد که بیشتر در دوران حاملگی خانم ها بروز می کند ...

 

 

دبیر انجمن متخصصین پوست ایران درباره انواع مهم لک های قهوه ای رنگ پوست و درمان آنها گفت:  ظاهر شدن لک های قهوه ای رنگ پوست علل مختلفی دارد که ملاسما یکی از شایع ترین علت های آن می باشد که بیشتر در دوران حاملگی خانم ها بروز می کند و به همین دلیل به لک های حاملگی شهرت پیدا کرده است ولی این لک ها در خانم های جوان و به ندرت در مردان هم دیده شده است که گونه ها و پیشانی و بینی مناطقی هستند که این لک ها در آنها ظاهر می شود و در تابستانها پررنگ تر و در زمستانها کم رنگ تر می شوند.
 
استفاده از ضد آفتاب مناسب با spf 30 معمولا پیدایش این لکها را کنترل می کند و نوعی از کرم های مخصوص برای بیمار تجویز می شود که باید شبها از آن استفاده نماید. این لکها ممکن است بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری هم ایجاد شود.

دکتر محمد گلشنی در ادامه افزود:‌نوع دیگری از لک های قهوه ای رنگ پوست کک و مک ها می باشند که این نوع لک ها ارثی بوده و بیشتر در کودکان و در سنین 12 سال تا 20 سال دیده می شود.

این لک ها به صورت لک های قهوه ای رنگ پراکنده و جدا از هم بوده که در نواحی صورت و گوشها و عمدتا بر روی هر نقطه ای از بدن که در معرض نور آفتاب باشد ظاهر می شوند و در تابستانها پر رنگ تر بوده و در زمستانها کم رنگ تر می شوند.

قدم اول در درمان این نوع لک ها این است که هر 3 ساعت یکبار از کرم ضد آفتاب استفاده شود و طبق نظر پزشک یک نوع از کرم های روشن کننده برای استفاده شبانه تجویز می شود ولی به دلیل اینکه پیدایش کک و مک در پوست به خاطر استعداد ژنتیکی می باشد بعد از درمان این نوع لک ها امکان بازگشت دوباره این لک ها بسیار زیاد است.

وی درباره لک های قهوه ای رنگی که در دوره پیری بر روی پوست ظاهر می شوند عنوان کرد که این نوع لک ها در سنین بالا ظاهر شده و در تمام فصول رنگ ثابتی داشته و تغییر رنگ نمی دهد و در قسمتهایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند ظاهر می شود که درمان بوسیله کرم ضدآفتاب در این نوع لک ها بی فایده بوده و ضایعه ای پایدار می باشند که برای درمان آنها بایستی از راههای فریز کردن و پیلینگ و لایه برداری و لیزرQ-Switched استفاده کرد.


پنج قدم سریع برای کاهش وزن آسان
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

پنج قدم سریع برای کاهش وزن آسان

پنج قدم
سریع برای کاهش وزن آسان
با این پنج تغییر کوچک به سادگی وزن کم کنید ...

 

۱- مقدار کالری دریافتی خود را کنترل کنید. به جای گوشت‌های قرمز پرچرب، از گوشت مرغ و پرنده‌های دیگر استفاده کنید. لبنیات کم‌چرب را جایگزین انواع پرچرب آن‌ها کنید. چند بار در هفته به جای هله‌هوله‌های پرکالری مانند کلوچه، چیپس، شیرینی و شکلات انواع میوه‌ها را استفاده کنید.

۲- کمتر فست‌فود بخورید. در قدم اول سایز فست فود خود را کاهش دهید و سپس میزان مصرف را به حداکثر یک بار در ماه برسانید.

۳- مراقب کالری نوشیدنی‌های خود باشید. مصرف نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و دیگر نوشیدنی‌های پرکالری را محدود کنید.

۴- فعال‌تر شوید. بازی و فعالیتی را که دوست دارید، انتخاب کنید مانند شنا، پیاده‌روی، دوچرخه سواری، فوتبال، والیبال و... و زمانی برای فعالیت بدنی روزانه خود تعیین کنید و از انجام دادن آن لذت ببرید. برای پیشگیری از کنار گذاشتن آن، تنوع را در فعالیت بدنی خود وارد کنید.

 

۵ – آگاهانه خرید کنید. بسته‌های خوراکی سایز کوچک بخرید. با خواندن برچسب‌های غذایی، خوراکی‌های سالم‌تر و کم کالری‌تر را انتخاب کنید.


بلوغ دختران ایرانی در سنین کودکی!!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 
کاهش سن بلوغ در دختران ایرانی کارشناسان را یه تکاپو برای دادن راه حل منطقی واداشته است.در حال حاضر بلوغ دختران ایرانی  سن ۷ سالگی و اوج کودکی می باشد…

دکتر علی ربانیاز انجام دو کار تحقیقی در خصوص سن بلوغ دختران در ایران خبر داد .

رییس مرکز طبی کودکان در رابطه با سن شروع بلوغ زودرس در پسران و دختران گفت: سن بلوغ زودرس به صورت معمول برای دختران پیش از ۸ سالگی و در پسران پیش از ۹ سالگی در نظر گرفته می شود اما در بررسی های اخیر مشخص شده بلوغ در تعدادی از دختران سفید پوست در آمریکا، حدود ۷ سالگی و در سیاه پوستان در ۶ سالگی صورت می گیرد بنابراین آغاز بلوغ در دختران در ایالات متحده به صورت طبیعی یک سال پائین آمده است.

به گفته وی، در چندین دهه گذشته مشخص شد روند بلوغ در هر دهه سه ماه زودتر اتفاق می افتد طوری که آغاز بلوغ دختران در اروپا و آمریکا به علت بهبود شرایط اقتصادی سه تا چهار ماه زودتر اتفاق می افتد و در ایران نیز سیر مشابهی وجود دارد با این تفاوت که این روند در اروپا و آمریکا ثابت مانده است.

دکتر ربانی تصریح کرد: در ایران طبق آمارهای موجود ۷/۲ درصد دختران در ۷ سالگی به بلوغ رسیده اند که این نشان دهنده کاهش سن بلوغ در ایران است.

وی با بیان اینکه کاهش نیافتن قد نهایی تنها دغدغه ای است که در آغاز بلوغ وجود دارد گفت: هر چه سن آغاز بلوغ کمتر باشد، شانس بلندتر شدن قد کاهش می یابد مگر آن که شرایط قد در سن بلوغ قابل قبول باشد.

دکتر ربانی در پایان اظهار کرد: در بررسی هایی انجام شده در ایران و تهران مشخص شد که هر چه وزن دختران بیشتر باشد، ورود به بلوغ زودتر اتفاق می افتد بنابراین نباید به وزن گیری و چاق شدن کودکان اصرار داشته باشیم.



از کولر ماشین استفاده نکنید،سرطان می گیرید!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

لطفا" بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید.
پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید.

آِیامی دانید دلیل انجام این کار چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما" بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.) علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها آسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) و نیز باعث ابتلا به آنومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.
 

جالب است بدانید:
میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.

 افرادیکه سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.
 

علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که :

کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع نماید.
((پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرآلود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.))
 
یک ضرب المثل چینی :
وقتی شخصی موضوع ارزشمندی را که به نفع شماست با شما در میان گذاشت شما نیزاخلاقا" وظیفه دارید آن مطلب را به دیگران انتقال دهید.



پوست صاف و شفاف با این ۸ ماده‌ غذایی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

پوست صاف و شفاف با این ۸ ماده‌ غذایی

 
اگر زیاد اهل لوازم آرایشی، انواع کرم‌ها یا مراقبت‌های پوستی نیستید و یا از قیمت بالای آن‌ ها به تنگ آمده‌اید و دنبال راه دیگری برای زیبایی پوستتان هستید به مواد غذایی اعتماد کنید. خداوند نعمت‌هایی در اختیار ما قرار داده که با پیری و چین و چروک پوست مقابله کرده و زیبایی و شادابی آن را حفظ می‌کند. با ما همراه باشید.
 
لازمه‌ی داشتن بدنی سالم و پوستی زیبا در تغذیه‌ی مناسب و سالم است. توصیه می‌کنیم از این پس بیشتر مراقب بدن خود باشید زیرا پوست از درون تغذیه می‌شود. بشقاب‌ هایتان را پر از مواد غذایی مغذی کنید که پیدایش چین و چروک‌ها را به تأخیر می‌اندازد و پوست شما را خوش آب و رنگ و شاداب می‌سازد.
 
مواد غذایی سرشار از پروتئین را دریابید

سینه‌ی مرغ بدون پوست، ماهی، انواع لوبیا، آجیل و مواد غذایی حاوی پروتئین دارای موادی هستند که با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. زمانی که پروتئین هضم می‌شود اسید آمینه‌هایی آزاد می‌کند که نقش موثری در ساخت سلول‌ها دارند.
 
اگر ذخیره‌ی این اسید آمینه‌ها بالا باشید احیا و بازسازی سلول‌های پوستی و کلاژن به خوبی انجام می‌گیرد. توصیه می‌کنیم پروتئین‌های کم چرب مصرف کنید. سلول‌های پوستی به میزان زیادی مایعات نیاز دارد تا غشای نرمی داشته و مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کنند. توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی نرم و مرطوب، ۶ تا ۸ فنجان آب بنوشید.

روغن زیتون دوست پوست شما

روغن زیتون حاوی اسید اولئیک است که غشای سلول‌ ها را چرب کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کند. روغن زیتون همچنین حاوی میزان اندکی از اسیدهای چرب ضروری دیگری نیز هست که خواص ضدالتهابی دارند. از این گذشته این روغن سرشار از ویتامین E و پولیفنول است. این دو آنتی اکسیدان جلوی تکثیر رادیکال‌های آزاد آسیب رسان به پوست را می‌گیرند. توصیه می‌کنیم در تهیه‌ی غذاهای روزانه‌تان از روغن زیتون استفاده کنید.

خواص سیر

سیر حاوی پولیفنول‌هایی است که از پوست حفاظت می‌کنند. یک سیر کوب دم دستتان باشد و به غذاهایتان سیر له شده اضافه کنید. توصیه می‌کنیم روزی یک حبه سیر میل کنید.

از میوه‌ های ریز غافل نشوید

از قدیم گفته‌اند «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه». در بین میوه‌ها و سبزیجات، میوه های ریز بر خلاف کوچکی شان حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها هستند. هر زمان که توانستید توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و غیره میل کنید زیرا این میوه‌ها پیدایش چین و چروک‌ها را به تأخیر می‌اندازد. توجه داشته باشید که مرکبات و پوست سیب قرمز نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

چای سبز همیشه و همه جا

چای سبز حاوی میزان زیادی پولیفنول است که خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست دارند. توصیه می‌کنیم هر روز ۴ فنجان چای سبز میل کنید. اگر نسبت به کافئین حساس هستید از ساعت ۳ به بعد از نوشیدن این چای خودداری کنید.

اگر می‌خواهید ماه باشید ماهی بخورید

ماهی آزاد، ماکرو و ماهی‌های چرب دیگر منبع اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی پوست دارند. روغن زیتون حاوی اسید اولئیک است که غشای سلول‌ها را چرب کرده و پوست را نرم و لطیف می‌ کند.

علاوه بر این امگا ۳ ها وظیفه‌ی حفاظت و آب رسانی به غشای سلولی را نیز بر عهده دارند. توصیه می‌کنیم هر هفته حداقل دو مرتبه ماهی میل کنید.

سبزیجات و لوبیا را فراموش نکنید

مصرف ماهی، روغن زیتون، سبزیجات و لوبیا معجونی است که پوستتان را زیبا، جوان و باطراوت می‌کند. نتایج پژوهش‌های محققان استرالیایی نشان می‌دهد مصرف زیاد سبزیجات، لوبیاها، ماهی و روغن زیتون باعث می‌شود پوست کمتر چروک شود. محققان این تأثیر را به ترکیب چربی‌های اشباع نشده ی مونو، آنتی اکسیدان‌ها و پروتئین‌های کم چرب نسبت می‌دهند. توصیه می‌کنیم هر روز سبزیجات متنوعی میل کنید. به سوپ‌ها و سالادهایتان لوبیا اضافه کنید.

آب بنوشید

سلول‌ های پوستی به میزان زیادی مایعات نیاز دارد تا غشای نرمی داشته و مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کنند. توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی نرم و مرطوب، ۶ تا ۸ فنجان آب بنوشید. البته توجه داشته باشید زمانی که هوا گرم است، ورزش می‌کنید یا فعالیت بدنی زیادی دارید باید بیش از این میزان مایعات دریافت کنید. به خاطر این که عرق می‌کنید و بدنتان نیاز به آب بیشتری دارد.

متخصصان به خانم‌ها و آقایان توصیه می‌کنند که به ترتیب روزانه ۱۱ و ۱۵ فنجان مایعات (آب، آب میوه، قهوه، چای و غیره) بنوشند.

در نهایت توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی سالم، زیبا و باطراوت مصرف کافئین و قند را کاهش دهید. کافئین با تحریک هورمون‌های استرس به ویژه آدرنالین و نورآدرنالین، روند پیدایش چین و چروک را سرعت می‌دهد. از این گذشته تا می‌توانید به مواد غذایی شیرین و کلاً شیرینی‌ جات نه بگویید. مصرف مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های گازدار به کلاژن آسیب می‌رساند و به همین دلیل خاصیت ارتجاعی پوست به خطر می‌افتد.



عوارض استفاده از موبایل در دوران بارداری خانم ها
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

www.parsnaz.ir - عوارض استفاده از موبایل در دوران بارداری خانم ها


طبق تحقیقات، استفاده از تلفن همراه زمان بارداری اختلالات رفتاری جنین در آینده را در پی خواهد داشت. دانشمندان هشدار دادند زنانی که در زمان بارداری از تلفن همراه استفاده میکنند جنینشان را درمعرض خطر ابتلا به اختلالات رفتاری در آینده قرار میدهند.

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از تلفن همراه باعث بروز ناهنجاریهایی مثل بیش فعالی، اضطراب و کندی حافظه در نوزادان خواهد شد و نتیجه کلی اینکه تلفن همراه اثر منفی بر روی جنین داخل رحم مادر دارد.

البته این تحقیقات در حال حاضر روی موش ها آزمایش شده است به همین دلیل گروهی از دانشمندان با توجه به عدم تشابه مدت دوران بارداری موش و انسان به درستی و کامل بودن این ادعا شک دارند. اما آنچه به تایید همه کارشناسان رسیده است اینکه امواج رادیویی تلفن همراه باعث اثرات منفی روی  جنین است که شدت و مقدار آن هنوز به درستی ثابت نشده است.
 



اگر استخر می روید بخوانید!
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

بیماری های مختلف یکی از مشکلاتی است که گریبان شناگران در استخرهای عمومی را می گیرد. از بین بیماری های منتقله از طریق شنا می توان به تب تیفوییدی، اسهال، عفونت چشمی لیپتوسپیروزیس، کرم های حلقوی، عفونت های پوستی، عفونت سینوس ها، عفونت گوش و گلو اشاره کرد.عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی پوست است. عفونت چشم، گوش، گلو و بینی، عفونت های بخش فوقانی دستگاه تنفس و عفونت های روده ای نیز از دیگر مشکلات استخرهای عمومی هستند.

آب استخرهای شنا نه تنها دریافت کننده مواد دفعی بدن نظیر موکوس بینی، بزاق، دهان و عرق است، بلکه اگر رفتن به دستشویی و عمل دوش گرفتن با آب گرم و صابون زدن در جایگاه ویژه در محوطه استخر و قبل از ورود به آب صورت نگیرد، آثار مواد دفعی مدفوعی، ادرار و پوست مرده و آلودگی های محل کار یا خیابان که روی پوست بدن نشسته اند، همچنین مایع های دستشویی و بدن، روغن ها، کرم ها و دیگر آلاینده ها نیز به آب وارد می شوند و بهداشت آب و سلامت شناگران را به مخاطره خواهند انداخت.به علاوه، استخرهای غیرسرپوشیده از گرد و خاک ناشی از وزش طوفان ها، گرده های گل گیاهان و دیگر آلودگی های هوا در امان نیستند و همه این موارد، بر ضرورت توجه ویژه به عملیات صافی، گندزدایی و راهبرد مناسب و استفاده از توالت و بهره گیری از دوش آب گرم و صابون قبل از ورود به آب استخر، تاکید دارند.

نکاتی را که باید رعایت کنید

از خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام شنا باید جدا خودداری کرد زیرا ممکن است حتی سبب خفگی شخص شناگر شود.

در مورد بزرگسالان هم در صورتی که مبتلا به اسهال اند باید تا بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری کنند زیرا انواع اسهال ها مانند اسهال میکروبی، ویروسی و انگلی از راه آب قابل انتقال می شوند.

همچنین مبتلایان به زردی از نوع هپاتیت A تا بهبودی کامل باید از شنا در استخر خودداری کنند زیرا ویروس آن از راه آب قابل سرایت به دیگران است.

خوردن آب استخر به علت آلودگی میکروبی و شیمیایی چه عمدی باشد و چه سهوی، خطرناک است و باید از آن پرهیز کرد.

پریدن آب در گلو و به عبارت دیگر وارد شدن آب در مجاری هوا و سرفه کردن خطرناک بوده و باید هرچه زودتر شخص خود را به کناره استخر برساند و تا قبل از طبیعی شدن وضع از شنا کردن خودداری کند.

شست وشوی موها بعد از شنا اگر بدون توجه به نکات بهداشتی صورت گیرد سبب صدمه و آزار بیشتر موها می شود. گرما و آفتاب شدید هم موجب صدمه و خشکی بیشتر موها می شود. در فصل شنا بهتر است موها را کوتاه و از رنگ، فر و صاف کردن مو خودداری کنید.

رعایت بهداشت دقیق و کامل در استخرها ضروری است وگرنه ممکن است بیماری های دیگری مانند شپش سر، گال و غیره از این طریق به شما منتقل شود.

به منظور پیشگیری از انتشار آلودگی های مختلف میکروبی، انگلی و قارچی از طریق آب استخرها رعایت موارد زیر برای شناگران ضروری است:

- قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شست وشو دهید.

- هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را وارد آب استخر نکنید.

- اگر بیماری پوستی از قبیل بیماری های قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به استخر عمومی نروید.

- بعد از دوش گرفتن و قبل از ورود به محوطه استخر، حتما باید از حوضچه ضدعفونی عبور کنید.

- از خوردن و آشامیدن در استخر بپرهیزید.

- در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی واگیردار باید از ورود به استخر تا رسیدن به سلامتی کامل خودداری کنید.

- هر شناگر باید از وسایل شنای اختصاصی و تمیز خود استفاده کند.



اگر پیاده روی را دوست دارید، این مطلب را بخوانید
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

سرعت خود را هربار تغییر دهید

پیاده‌روی‌ ای که تمام مدت با گام‌ های یکنواخت انجام شود، کالری کمتری مصرف می‌کند. به جای این که در پیاده‌روی، سرعت ثابت و یکنواختی داشته باشید، سه دقیقه آهسته راه بروید و سپس به مدت سه دقیقه سرعت خود را افزایش دهید و دوباره آهسته راه بروید. سرعت شما در گام تند باید به حدی باشد که نتوانید به راحتی صحبت کنید. در این سه دقیقه روی حرکات خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

می‌توانید این دوره‌های سه دقیقه‌ای را تا پنج مرتبه تکرار کنید تا کل زمان پیاده‌روی شما ۳۰ دقیقه شود. این کار باعث می‌شود که کالری بیشتری بسوزانید. به علاوه میزان تحمل‌پذیری و استقامت خود را نیز افزایش می دهید.

روی سطوح نرم پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی روی هر سطح نرمی‌که پای شما کمی‌ در آن فرو رود، نسبت به سطوح صاف کالری بیشتری مصرف می‌کند. مثلا پیاده‌روی روی شن، در مقایسه با پیاده‌روی روی سطح خیابان و سنگفرش‌، راه رفتن روی شن‌ها نسبت به سطوح صاف دیگر، ۵۰ درصد کالری بیشتری می‌سوزاند. اگر به ساحل دریا دسترسی ندارید، راه رفتن روی خاک‌های نرم را امتحان کنید.

همه عضلات بدن را درگیر کنید

هنگامی‌که راه می‌روید، غیر از پاها، از سایر اعضای بدن نیز تا آنجا که می‌توانید استفاده کنید. شانه‌ها، قفسه‌سینه، بازوها و دست‌ها را متناسب با حرکت بدن حرکت دهید. هرچه بیشتر حرکت کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید. اگر حرکات بدن را جزئی از پیاده‌روی معمول خود کنید، با این کار کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

موسیقی ورزشی گوش کنید

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که هنگام ورزش کردن به موسیقی‌ های ورزشی گوش می‌کنند، سخت‌تر و طولانی‌تر از افرادی که بدون موسیقی ورزش می‌کنند، به فعالیت می‌پردازند.




در هر وضعیت روحی چه چیزی باید بخوریم ؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

وقتی حال‌تان خوب است برای تداوم این حس خوب چه می‌كنید؟ وقتی ناراحت و افسرده هستید، برای خداحافظی با این حال چه كاری انجام می‌دهید؟ انسان‌ها به شیوه‌های مختلف شادی خود را دنباله‌دار و غم‌ خود را كوتاه می‌كنند اما یكی از شیوه‌های مشترك بین‌ آن‌ها برای تداوم یا قطع، حس غذا خوردن است. حتما برای شما هم پیش آمده كه در زمان خوشحالی یا ناراحتی بی‌اختیار سراغ یخچال یا خوراكی‌های روی میز بروید، ولی می‌دانید كه بهتر است كه در این زمان‌ها چه چیزی بخورید یا بیاشامید؟ «دكتر كارالوئیس»، متخصص تغذیه بالینی می‌گوید: « مواد غذایی و نوشیدنی‌ها عناصری را كه بدن ما به آن‌ها نیاز دارد به آن می‌رسانند، اما این مواد غذایی روی روحیه و خلق و خوی‌ ما هم تاثیر می‌گذارند. برای مثال مواد خوراكی كه به طور آهسته و دائم قند خون را بالا ببرند می‌توانند خلق و خوی ما را متعادل كنند.»در زیر، ما فهرستی از مواد غذایی كه می‌توانند به بهتر شدن حال شما كمك كنند را ارائه می‌دهیم تا از آن‌ها استفاده كنید.

  • اگر احساس خستگی می‌كنید...

زمانی كه سطح انرژی‌تان كاهش می‌‌یابد و احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌كنید احتمالا یكی از واكنش‌های‌تان این است كه سراغ قهوه یا شكلات‌ها بروید و سطح كافئین خون خودتان را بالا ببرید اما بالا رفتن سریع كافئین و قند خون و سپس پایین آمدن سریع سطح آن‌ها انتخاب خیلی خوبی نیست. دكتر لوئیس می‌گوید:



« موادی كه به آهستگی قند خون را بالا ببرند، یعنی غذاهایی كه اصطلاحا GI پایینی دارند بهترین مواد غذایی برای این مقاطع زمانی هستند. برای مثال غلات كامل و نان‌‌های غلات،‌ برنج باسماتی، پاستا و خوراكی‌هایی مثل فرنی و میوه‌های خشك از این گروه هستند. كم بودن میزان آهن خون و كم بودن میزان آهن در رژیم غذایی می‌تواند یكی از علت‌های خستگی مزمن باشد. برای همین بهتر است اگر دچار این مشكل هستید غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، ماهی، غلات و صیفی‌جات را بخورید. در ضمن هرگز از خوراكی‌هایی كه قند افزودنی مصنوعی دارند استفاده نكنید.»





خوش‌اخلاق شوید،‌ آن هم خیلی
  • اگر بی‌حوصله هستید و خلق و خوی‌تان ناراحت است

روحیه پایین و بی‌حوصله بودن علت‌های زیادی دارد، از استرس و اضطراب گرفته تا بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن و البته وقایع و اتفاق‌های نگران‌كننده. در این مواقع باید به پزشكان متخصص مراجعه كنید تا مشكل اصلی را برطرف كنند ولی یادتان باشد كه رژیم غذایی شما هم نقش مهمی در این میان بازی می‌كند. «دكتر سراول آگانیكا»، فوق‌تخصص داخلی در بیمارستان «جان هاپكینز» كه در زمینه تغذیه بیماران بستری تحقیقات زیادی انجام داده است می‌گوید:‌«مطالعات ما نشان داده، غذاهای غنی از آمینو اسید موسوم به ترپیتو فان می‌توانند باعث بالا رفتن روحیه و خلق‌و‌خوی ‌شود. این ماده در بدن به سروتونین بدل می‌شود كه این هورمون را هورمون «حال خوب» می‌نامند. برای آن‌كه اثرات مفید این ماده را بیشتر كنید، می‌توانید غذاهای غنی از پروتئین را با كربوهیدرات‌ها بخورید. بهترین مواد غذایی عبارتند از گوشت مرغ، ماهی،‌ تخم‌مرغ، لبنیات، مغزها و برخی از غلات. در ضمن در مورد مكمل‌ها هم می‌توان از آهن، ویتامین‌های خانواده B، فولات و همچنین سلنیوم هم به بهتر شدن روحیه نام برد.

  • اگر غمگین هستید

برای همه انسان‌ها پیش می‌آید كه روزهایی غمگین و ناراحت‌ را تجربه كنند. در این روزها می‌توانید با خوردن غذاهای غنی از امگا3 مثل ماهی‌هایی چون سالمون، ماهی تن و ساردین حال خودتان را خوب كنید. دكتر لوئیس می‌گوید: «فولات كه در سبزی‌های سبزرنگ و میوه‌های زرد و نارنجی پیدا می‌شود، مثل سلنیوم كه در برخی مغزها و گوشت قرمز یافت می‌شود هم می‌توانند غم را از شما دور كنند. در ضمن یادتان باشد وقتی كه غمگین هستید تا می‌توانید آب و سایر نوشیدنی‌ها را بخورید تا آب بدن‌تان كاهش نیابد. با كم كردن مصرف كافئین و نوشیدن 8 لیوان آب طی روز، قطعا حال‌تان كمی بهتر خواهد شد. ورزش كردن حتی ورزش سبك هم می‌تواند سطح آندروفین‌ها در بدن‌تان را بالا ببرد و باعث شود احساس كنید حال‌تان بهتر شده است.»





اضطراب را فراموش كنید
  • اگر اضطراب و استرس دارید

این حالت به خصوص در زنان و خانم‌‌های جوان خیلی شایع است، بسیاری از خانم‌های جوان ترجیح می‌دهند، در مورد استرس‌ها و اضطراب‌های خود حرفی نزنند اما واقعیت این است كه آن‌ها می‌توانند خیلی راحت به خودشان كمك كنند. دكتر آكانیكا می‌گوید: «داشتن یك برنامه غذایی خوب و گنجاندن تمام گروه‌های غذایی در یك رژیم غذایی مناسب، می‌تواند باعث كاهش اضطراب شود. اگر احساس اضطراب در روزهای اخیر شما را اذیت كرده می‌توانید با گنجاندن انواع غلات، كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و نیز میوه‌ها و سبزی‌ها اضطراب خودتان را كاهش دهید. متخصصان تغذیه همچنین می‌گویند، میوه‌های غنی از ویتامین C مثل توت‌فرنگی، بلوبری، كیوی و البته مركبات هم تاثیرات مثبتی در كاهش دادن یا برطرف كردن اضطراب‌ها دارند.»





رژیم غذایی برای شب امتحان
  • اگر دل‌تان می‌خواهد دقیق‌تر و موفق‌تر باشید

اوقاتی در زندگی وجود دارد كه در آن‌ها نیاز است توان ذهنی شما بالا باشد و شما بتوانید بهتر، سنجیده‌تر و دقیق‌تر فكر كنید و تصمیم بگیرید. در این مواقع سفره شما می‌تواند به شما كمك كرده و شما را در این مقاطع حساس یاری كند. برای مثال خوردن ماهی‌های چرب می‌تواند یك راه عالی باشد. مطالعات متعددی نشان داده، خوردن این ماهی‌ها می‌تواند عملكرد ذهنی و سطح تمركز فكری را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. در همین حال مطالعات انجام گرفته در آسیا هم نشان می‌دهد، خوردن عصاره درخت «چهل سكه» می‌تواند جریان خون مغزی را افزایش دهد و در نتیجه باعث بهبود عملكرد ذهن شود. در نهایت هم این‌كه چای سبز می‌تواند به تنظیم قند خون كمك كند و این می‌تواند به شما در تمركز و داشتن آرامش لازم برای انجام فعالیت‌های مغزی یاری رساند.





وقتی عصبانی هستید این‌ها را نخورید
  • اگر عصبی هستید

اگر در حال تجربه كردن یك دوران سخت هستید و مثلا احساس می‌كنید آستانه تحمل‌ شما پایین آمده است؛ احتمالا دوره‌های عصبانیت و خشم راهم تجربه می‌كنید. در این مقطع بهتر است از برخی خوردنی‌ها و  نوشیدنی‌ها دوری كنید. دكتر لوئیس این توصیه را برای شما دارد: «سعی كنید مصرف چای و قهوه خودتان را كاهش دهید، همین‌طور سعی كنید از نوشیدن نوشیدنی‌هایی كه قند زیاد دارند و زیادی شیرین هستند خودداری كنید. در عوض می‌توانید از چای‌های بابونه معطر و نیز دم‌نوش گل سرخ استفاده كنید كه هر 2 خاصیت آرامش‌‌بخش دارند. در زمان‌هایی كه احساس عصبی بودن دارید باید مواظب میزان كافئین كه وارد بدن‌تان می‌كنید باشید. بهتر است در این زمان مصرف كافئین را به حداقل برسانید و به جای آن آب بنوشید و كمی هم مغزدانه بخورید. در ضمن اگر مواد شیرین در رژیم غذایی معمول شما جای ثابتی دارند بهتر است آن‌ها را با غلات و پروتئین‌ها جایگزین كنید، مثلا برای ناهار، ساندویچ مرغ كه با نان جو درست شده میل كنید.»

 

این غذاها شما را شجاع می‌‌كند
  • اگر همیشه احساس ترس می‌كنید

نترسید، اصلا نترسید، ترسیدن اصلا عجیب نیست، ترس یك واكنش طبیعی است كه همه انسان‌ها گاهی با آن روبه‌رو می‌شوند، اما اگر زیادی ترسو شده‌اید می‌توانید با داشتن رژیم غذایی غنی از فولات به خودتان كمك كنید. بی‌قراری، احساس ترس، گیجی و خستگی همگی می‌توانند ناشی از كمبود فولات در بدن باشند، برای كمك به خودتان در این مواقع جگر، سبزی‌هایی مثل كاهو، كلم و عدس بخورید.





اگر می‌خواهید عاشق بمانید
  • اگر دل‌تان می‌خواهد احساس عاشقانه‌تان دوام بیاورد

شاید این یكی برای شما عجیب باشد، اما اگر در حال تجربه یك عشق سوزان هستید و دوست دارید این لذت شیرین بیشتر همراه شما باشد، می‌توانید از غذاهایی استفاده كنید كه در خود روی دارند. در واقع محققان تغذیه می‌گویند، غذاهای حاوی روی باعث می‌شود، افراد هم بیشتر از خودشان خوشش‌شان بیاید و هم از محبوب‌شان، ولی كدام غذاها غنی از روی هستند؟ گوشت قرمز، حبوبات، صیفی‌جات،‌ جگر و صدف دریایی غذاهایی غنی از روی هستند.




قبل از خواب چه بخوریم؟؟؟؟؟؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

بهتر است غذاهای حاوی ادویه فراوان، خوراکی‌های تند، شور، سرخ‌کردنی‌ها و مواد غذایی سرشار از افزودنی مانند انواع فست‌فودها تا حد امکان از برنامه غذایی کسانی که دوست ندارند دچار بی‌خوابی‌های شبانه شوند، حذف شود.

از طرف دیگر مصرف غذاهای پرچرب در وعده شام، حس سنگینی را برای افراد به دنبال دارد و اجازه داشتن خوابی خوب و آرام را به آن‌ها نخواهد داد. با این حساب می‌توان گفت هرچه وعده غذایی شام ما سبک‌تر و هضم و جذب آن در بدن ساده‌ تر باشد، تجربه خواب بهتری هم به سراغمان خواهد آمد.

بد نیست بدانید چربی‌ها جزو آن گروه از مواد غذایی هستند که مدت ماندگاریشان در دستگاه گوارش به خصوص معده از سایر خوراکی‌ها مانند کربوهیدرات‌ ها و پروتئین‌ ها بیشتر است و همین امر باعث ایجاد حس سنگینی و پری پس از مصرف غذاهای چرب می‌شود. حتماً می‌دانید حس سنگینی و پری هم از جمله عوامل مختل‌ کننده خواب راحت به شمار می‌روند.

افزودنی‌ های موجود در فست‌فودها هم شرایط مناسب برای خواب را در افراد از بین می‌برند. حالا هر چقدر زمان مصرف غذا های محرک به ساعت خواب نزدیک‌تر باشد، امکان ایجاد بی‌خوابی در فرد بالاتر می‌رود. به همین دلیل توصیه دیگر ما این است که تا می‌توانید فاصله مناسبی را بین شام و خوابتان ایجاد کنید تا پیش از خوابیدن، غذایتان به خوبی هضم شود. مصرف چای، قهوه، نسکافه و انواع نوشیدنی‌ های کولادار که حاوی کافئین هستند هم می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شود. به عبارت ساده‌تر ترکیب‌ های کافئینی می‌توانند باعث هوشیار و بی‌خواب شدن فرد شوند.

نکته دیگر در مورد خوراکی‌ هایی است که می‌توانند به بالا بردن کیفیت خواب کمک کنند. در میان خوراکی‌ های مختلف، شیر گرم، ماست کم‌چرب، موز و سیب می‌توانند به داشتن خوابی راحت در فرد کمک کنند. به بیان ساده‌ تر اسیدآمینه ی تریپتوفان این خوراکی‌ها زیاد است؛ تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود؛ سروتونین هم حس خمودگی و لختی مناسبی را در بدن ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که حس خواب‌آلودگی بیشتری به سراغ فرد بیاید، بنابراین برای داشتن خوابی راحت می‌توان نوشیدن یک لیوان شیر ولرم یا ماست کم‌چرب را به افراد توصیه کرد. البته بهتر است که شیر را فقط کمی گرم کرده و از جوشاندن آن خودداری کنید.

بین شام و خواب چقدر فاصله بیندازیم؟

برخی از افراد عادت دارند شام را بین ساعت‌های ۹ تا ۱۱ شب بخورند. این عادت گرچه توصیه نمی‌شود اما گاهی چاره‌ای برای آن نیست زیرا اعضای یک خانواده زودتر از این ساعت نمی‌توانند گرد هم بیایند پس به ناچار ساعت خوردن شام به تعویق می‌افتد و دیرهنگام می‌شود. این عادت نه تنها در ایرانی‌ ها بلکه در اسپانیایی‌ ها نیز به عنوان یک شاخص وجود دارد و از معایب آن باید گفت ۲ مسئله در این میان مطرح است؛

مسئله اول اینکه حداقل بین ساعت مصرف شام و خواب ۳ ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد. یعنی اگر ساعت ۱۱ شام می‌خورید و ۱۱:۳۰ می‌خوابید این عادت اصلاً درست نیست. باید در نظر بگیرید که بین صرف شام و خواب، فاصله ۳ ساعته‌ ای را رعایت کنید. در غیر این صورت مصرف شام سبب افزایش وزن بیشتر و چاقی‌ می‌شود. امروزه نیز یکی از معضلاتی که به عنوان علل چاقی مطرح است مصرف شام سنگین و زیاد در ساعات پایانی شب قبل از خواب است.

غیر از دیر شام خوردن مسئله دوم مقدار غذای مصرفی در این وعده است. اگر شام دیر و به مقدار زیاد خورده شود چون بعد از آن تحرکی وجود ندارد از یک ‌سو سبب چاقی می‌شود و از سوی دیگر احساس سیری کاملی را در فرد به وجود می‌آورد که در نتیجه صبح تمایلی به مصرف صبحانه نخواهد داشت. صبحانه نخوردن هم از سوی دیگر سبب چاقی می‌شود. اگر کل وعده‌های غذایی را بین صبحانه، ناهار و شام و دو میان‌وعده تقسیم می‌کنید، وعده شام باید کمترین مقدار را داشته باشد و حدود ۲۰ درصد از کل نیاز روزانه از طریق شام دریافت شود.

در وعده شام گرچه توصیه بر آن است که میزان کمتری مواد غذایی بخورید اما باید در آن از گروه نان و غلات، گوشت، سبزی‌ها و لبنیات به صورت ماست یا دوغ استفاده کنید.

در مورد میوه‌ها نیز بهتر است آن‌ها را همراه با شام میل نکنید اما یکی دو ساعت بعد از آن می‌توانید میوه بخورید و لازم نیست بین خوردن میوه و شام فاصله‌ای بیندازید چون میوه‌ها حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و قابلیت جذب بالایی دارند و نیاز چندانی به مرحله هضم پیدا نمی‌کنند. اما نان و غلات یا گوشت برای هضم به زمان نیاز دارند و باید قبل از خواب اجازه بدهید هضم و جذب شوند تا سبب چاقی نشوند و به دنبال آن شما را دچار نشانگان متابولیک و بیماری‌ های مزمن نکنند.

قبل از خواب شیر بخوریم یا آب؟

خیلی از ما ایرانی‌ ها عادت داریم بعد از صرف شام و قبل از خواب، فنجانی چای بنوشیم. این عادت گرچه رایج است اما صحیح نیست و می‌تواند بر کیفیت خواب اثر منفی بگذارد. مواد محرک کافئین‌داری مانند چای، قهوه، نوشابه‌های کولادار و شکلات و ترکیب‌هایی از این قبیل، حتی اگر ۳-۲ ساعت قبل از خواب مصرف شوند، روی خواب خوب اثر منفی می‌گذارند، بنابراین بهترین نوشیدنی‌ها برای صرف با وعده شام و قبل از خواب، دوغ یا آب‌میوه هستند.

اگر در شیفت شب کار می‌کنید، مصرف چای، قهوه و شکلات به دلیل ترکیب‌های محرکی که دارند و فرد را هوشیار می‌کنند و باعث کاهش خطاها و خطرهای ناشی از خواب‌آلودگی می‌شوند، برای شما خوب است اما برای کسانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند به خصوص کسانی که در ابتدای خواب دچار بی‌خوابی می‌شوند، مناسب نیست.

گاهی گفته می‌شود برخی نوشیدنی‌ها مانند دوغ یا شیر قبل از خواب به کیفیت هرچه بیشتر آن کمک می‌کنند. البته این موضوع نیز به عادت فرد برمی‌گردد. اگر فردی با نوشیدن شیر خواب بهتری را تجربه می‌کند، باید آن را تکرار کند اما ممکن است مصرف این نوشیدنی در شخصی دیگر باعث افت کیفیت خواب شود. گرچه گفته می‌شود مصرف شیر خوب است اما شیر کاکائو یا شیر قهوه، گزینه‌های خوبی نیستند و بهتر است از مصرف آن‌ها قبل از خواب پرهیز شود. به هر حال مصرف آب خالص بر هر نوشیدنی دیگری ارجحیت دارد.

البته مصرف مایعات قبل از خواب برای کسانی که مشکل بزرگی پروستات دارند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد و بیداری‌های مکرر برای دفع ادرار، کیفیت خوابشان را کاهش می‌دهد. پس بهتر است که ۳-۲ ساعت قبل از خواب، زیاد مایعات مصرف نکنند.